GO Blog | EF Blog Czech Republic
Novinky z oblasti cestování, studia jazyků a kultury od EF Education First
MenuKatalog zdarma

10 věcí, které je třeba vědět o budoucnosti zaměstnání a co to znamená pro vaše dítě

10 věcí, které je třeba vědět o budoucnosti zaměstnání a co to znamená pro vaše dítě

Jako lidé máme tendenci si představovat, že budoucnost bude vypadat jako verze minulosti. Jako rodiče nacházíme útěchu v tom, že do života svých dětí promítáme vylepšenou verzi svého vlastního života.

Zrychlující se tempo technologického pokroku, zejména v oblasti automatizace a umělé inteligence, je však takové, že žádný plán z minulosti nám nemůže poskytnout příliš přesnou představu o tom, co nás čeká.

Jisté je pouze to, že ve všech oblastech života - včetně práce - dochází k hlubokým změnám.

1. Délka života: 100 let

Díky lepší hygieně, zdravotní péči a výživě se délka života na celém světě již více než sto let neustále zvyšuje. S každým dalším rokem žijí novorozenci přibližně o tři měsíce déle než ti, kteří se narodili v roce předchozím.

Zatímco v současné době se 100 let věku dožívá méně než 0,02 % Američanů, článek v lékařském časopise Lancet z roku 2009 předpovídá, že v prvním desetiletí nového tisíciletí se tohoto věku může dožít více než polovina dětí narozených ve vyspělých ekonomikách. Dokonce i konzervativní odhady uvádějí, že se jedná o překvapivou třetinu.

Důvodů je celá řada. Za prvé, mladší generace mají tendenci vést zdravější život. Dnešní dospívající jsou obzvláště dobře vychovaní: Generace Z pije a kouří na rekordně nízké úrovni a více cvičí. Jsou také vzdělanější a sociálně propojenější než předchozí generace, což jsou všechno prediktory dlouhověkosti.

Neustále se také zlepšuje zdravotní péče a nové technologie, jako je personalizovaná medicína (léčba plně přizpůsobená každému jednotlivci) a editace genomu (přímá úprava našich genů), nám mohou umožnit předcházet nemocem nebo dokonce zastavit proces stárnutí.

2. Konec důchodu, jak ho známe

Společenské, politické a finanční důsledky tohoto vývoje jsou obrovské.

Vezměme si například důchody. Dokonce i v některých nejbohatších zemích světa se důchodové systémy dostávají pod tlak, protože příliš málo mladých pracovníků platí do společné kasy, na níž bude záviset stále více důchodců.

Pokud se mnoho dnešních dětí nebo dokonce většina z nich dožije 90-100 let, může se systém zhroutit. Navíc pro ně jednoduše nebude mít smysl pracovat 30 let a pak jít dalších 30 let do důchodu.

Pracovní život se pravděpodobně bude muset výrazně prodloužit, aby se systém udržel nad vodou - a aby byl delší život aktivní a smysluplný.

3. Vzestup klikatých kariér

Na druhou stranu delší pracovní život bude znamenat, že mít jednu lineární kariéru se stane vzácností. Většina lidí bude muset - a mnozí budou chtít - v několika fázích svého života znovu objevovat sama sebe.

Do značné míry jsou tyto "klikaté kariéry", což je výraz dvou předních odborníků na kariéru, již normou: Podle zprávy Credit Suisse vystřídají dnešní mladí dospělí během svého života přibližně patnáct různých zaměstnání, přičemž často střídají jak zaměstnání, tak i odvětví.

Stoupající vlna automatizace tento trend jen urychlí, protože pracovní místa budou rušena či vytvářena a jiná se navždy změní.

Klíčová bude schopnost přizpůsobit se, ale také ochota a schopnost učit se po celý život.

4. Důležitost celoživotního vzdělávání

Rok 2020 přinesl v oblasti vzdělávání změny v hodnotě několika desetiletí během několika měsíců. Od prvňáčků až po vysokoškolské studenty - téměř všichni museli v nějaké formě přijmout digitální vzdělávání.

S rychlou změnou způsobu poskytování vzdělávání uprostřed celosvětových výluk se prudce změnilo i to, kde a proč se vzdělávání uskutečňuje.

Online vzdělávací platformy jako Coursera a Udemy pomohly přinést vzdělávací příležitosti a kariérně relevantní, rozkouskované kurzy téměř každému, kdo má připojení k internetu, a nebývalým způsobem tak oddělily vzdělávací příležitosti od fyzického místa. Mnoho takových platforem zaznamenalo jen během prvních měsíců pandemie růst o 400-600 %.

To přispělo k upevnění myšlenky, že bychom se měli neustále vzdělávat, protože to bylo mnohem schůdnější. Můžeme se také vzdělávat v zahraničí na jazykovém pobytu.

Učíme se však správně? Yuval Noah Harari, autor knihy Homo Sapiens a 21 lekcí pro 21. století, to zpochybňuje a tvrdí, že "většina toho, co se děti učí dnes, bude v roce 2050 pravděpodobně irelevantní".

5. Připojení ke cloudu

Gerd Leonhard, přední futurista, tvrdí, že "lidstvo se v příštích 20 letech změní více než v předchozích 300 letech".

Jedním z klíčových motorů této dramatické změny jsou data. V rámci takzvaného "internetu věcí" (IoT) vznikají ohromující objemy dat napříč celou řadou platforem, od vyhledávání po sociální média, a mezi zařízeními, jako jsou chytré reproduktory a samořízená auta.

Tato data jsou využívána k vývoji stále schopnějších strojů a sofistikované umělé inteligence (AI), které lze využít k automatizaci stále většího počtu úkolů, které dnes vykonávají lidé.

Technologická revoluce nás však může nejprve zasáhnout mnohem hmatatelnějším způsobem. Významný futurista Ray Kurzweil předpovídá, že v polovině 30. let 20. století se naše mozky bez problémů propojí s cloudem (a veškerými znalostmi v něm), což nám umožní přístup k nadlidským kognitivním schopnostem.

Leonhard je ještě přímočařejší: "Až se AI (umělá inteligence) setká s HI (lidskou inteligencí), bude obvyklý byznys mrtvý."

6. Připravte se na automatizační tsunami

Dává ekonomický i praktický smysl, aby opakující se, rutinní úkoly vykonávaly stroje. Pracovní místa byla v posledních 300 letech nahrazena v četných vlnách rušení, které většinu pracovníků přesunuly z farem do továren a nakonec do dnešních kanceláří. To přineslo nebývalý hospodářský růst a prosperitu téměř do všech koutů světa.

Přesto se může ukázat, že příští vlna bude ve skutečnosti tsunami - mnohem divočejší než všechny předchozí. A ještě obtížněji předvídatelná.

Ačkoli se scénáře soudného dne o budoucnosti bez práce pravděpodobně nenaplní - podle některých odhadů bude plně automatizováno jen 5 % pracovních míst - změna druhů pracovních míst, která jsou k dispozici, bude pravděpodobně dramatická a zmatky budou pokračovat.

Zpráva Světového ekonomického fóra 2020 uvádí, že během pouhých pěti let "může být 85 milionů pracovních míst nahrazeno změnou dělby práce mezi lidmi a stroji, zatímco 97 milionů nových rolí může vzniknout tak, že budou lépe přizpůsobeny nové dělbě práce...".

Dokonce i v oborech, které můžeme považovat za odolné vůči automatizaci, budou změny pravděpodobně významné.

Padesát běžných očních onemocnění dokáže software diagnostikovat přesněji a rychleji než lékař a školní slohové práce může přesně hodnotit stroj.

Daniel Susskind, autor knihy Budoucnost profesí, upozorňuje, že tyto systémy umělé inteligence se nesnaží napodobit to, co dělá člověk; prostě jen využívají hrubý výpočetní výkon a obrovské množství dat, aby práci odvedly lépe a rychleji, než by to kdy dokázal člověk.

Může však být automatizace také přínosem? Automatizace může učinit mnoho pracovních míst více, nikoli méně lidskými, protože sníží potřebu vykonávat nudnou, opakující se práci a dá nám svobodu soustředit se na kreativnější a zajímavější činnosti a nápady, a to jak na pracovišti, tak mimo něj.

7. Přijímání strojů - aneb moudrá volba

Potřeba lidského dohledu nad robotickými nástroji a umělou inteligencí bude pravděpodobně ještě minimálně nějakou dobu významná.

Možná se prostě budeme cítit bezpečněji, když bude člověk dohlížet například na počítač diagnostikující nemoci, nebo budeme chtít přenechat programování efektivních a bezpečných systémů umělé inteligence lidskému inženýrovi, nikoliv samotnému algoritmu (nelze vědět, co by vytvořil.).

Prolínání člověka a stroje bude určovat, jak se bude svět práce vyvíjet v příštích desetiletích. Peter Diamandis, další futurista, tvrdí, že "skutečnou příležitostí nebude AI versus člověk; bude to AI s člověkem".

V hmatatelnější rovině se ve zprávě EU z roku 2019 uvádí, že: "V budoucnu... budou více žádané digitální dovednosti v kombinaci se silnými nekognitivními dovednostmi [včetně empatie a komunikace]".

Příležitostí bude dostatek i v méně technických oborech: kadeřníci budou stále potřební (dovedete si představit, že byste pustili robota s nůžkami do blízkosti svého krku?), tanečníci budou stále žádaní a pečovatelské práce budou nabývat na významu, protože lidé, mladí i staří, prospívají jen ve spojení s jinými lidmi.

Dokonce i Elon Musk, generální ředitel společností Tesla a SpaceX, upozorňuje, že kromě inženýrství jsou práce zahrnující interakci s lidmi nebo umění pravděpodobně jedny z nejbezpečnějších.

8. Oceňování naší lidskosti a zvládnutí "čtyř C".

Naše lidskost zůstane tváří v tvář bezprecedentním změnám naší nejcennější měnou a naše schopnost přizpůsobit se naší jedinou skutečnou velmocí.

V konkrétnější rovině budou vysoce ceněna "čtyři C" - kritické myšlení, komunikace, spolupráce a kreativita.

Vezměme si komunikaci. Přestože například překladač Google může převzít část úkolu komunikace přes jazykové bariéry, Gerd Leonhard tvrdí, že "konverzace a nezprostředkovaná lidská interakce je pro každodenní život klíčová a je cenným prvkem lidskosti, který by měl být chráněn".

"Naše lidskost zůstane tváří v tvář bezprecedentním změnám naší nejcennější měnou - a naše schopnost přizpůsobit se naší jedinou skutečnou velmocí."

Pro zaměstnání, v nichž řídíme ostatní nebo vedeme, bude tato schopnost efektivně a autenticky komunikovat a spolupracovat napříč kulturními a jazykovými bariérami i nadále zásadní.

Na druhé straně bude nesmírně důležitá kreativita, protože skutečné inovace budou stále častěji přicházet z nečekaných míst. "Naše představivost je místem, kde se rodí nové produkty, nové služby, a dokonce i nová odvětví a nová pracovní místa," tvrdí David Lee, viceprezident společnosti UPS pro inovace.

Jak ale vychováme generaci odolných komunikátorů s pokročilými schopnostmi kritického myšlení, schopností spolupráce a tvůrčími superschopnostmi?

9. Přijímání výzev

Uprostřed takové nejistoty neexistují jednoduché odpovědi. Ale přinejmenším část odpovědi spočívá v tom, že budeme naše děti tlačit k tomu, aby se hluboce vyrovnaly se změnami.

Naše současné vzdělávací systémy jsou sice skvělé v předávání znalostí, ale i ty nejprogresivnější se snaží přejít na flexibilnější model učení, který dětem pomáhá "cítit se v neznámém jako doma", jak říká Harari.

Přestože nedávná změna směrem k projektovému modelu výuky ve finských školách může být pozitivním znamením toho, co přijde, nemusí to stačit.

"Přinejmenším část odpovědi spočívá v tom, že budeme naše děti tlačit k tomu, aby se hluboce sžily se změnou."

A pokud nemáte to štěstí, že žijete v zemi, jako je Finsko, může vaše dítě uvíznout v ještě hlubší rutině.

Bez ohledu na to, kde žijete, je nezbytné hledat alternativní způsoby, jak u svého dítěte vybudovat takovou přizpůsobivost a odolnost, která je potřebná k tomu, aby se mohlo na nadcházejících vlnách svézt. Pro většinu dětí bude nejpřirozenější a nejpříjemnější, když si to osvojí prostřednictvím zážitků, nikoliv učebnic.

Dobrovolnictví nebo stáž v zahraničí mohou pomoci k tomu, aby se cítilo nepohodlně. Stejně tak studium nebo učení se novému jazyku v zahraničí, ponoření do nové kultury a nového způsobu života.

Noví lidé, nová místa a nové způsoby dělání věcí mohou také pomoci uvolnit kreativitu tím, že nás vybízejí vidět věci z perspektivy druhých a pomáhají nám navazovat nová spojení.

Studie ukázaly, že vedoucí pracovníci, kteří žili v zahraničí, jsou kreativnější a odvážnější, jiné zase prokázaly, že cestování může lidem pomoci řešit problémy netradičními způsoby. To vše jsou základní dovednosti, které odlišují lidi od strojů.

Anthony Goldbloom, podnikatel ze Silicon Valley, to vyjádřil takto: "Ať už se rozhodnete dělat cokoli, ať vám každý den přinese novou výzvu. Pokud se tak stane, budete mít před stroji náskok."

10. Přijímání nejistoty

Je třeba zopakovat, že jedinou konstantou zůstává změna. Při pohledu na několik desetiletí dopředu je možných výsledků prostě příliš mnoho.

A otázek je mnoho. Bude automatizace postupovat mnohem rychleji, než očekáváme? Vznikne dostatek nových pracovních míst, aby nahradila všechna ztracená? Zvýší se díky rostoucí produktivitě a hospodářskému růstu bohatství natolik, že prostě nebude nutné pracovat způsobem, jakým jsme pracovali dosud? Změní se v důsledku toho samotný význam, který práci přisuzujeme?

Musíme zůstat otevření a pružní. A pokud se zeptáte Harariho, musíme také zanechat spoustu zavazadel v podobě předpokladů a iluzí.

Protože tváří v tvář budoucnosti, která se bez ohledu na to bude řítit kupředu, budeme muset běžet velmi rychle, abychom s ní udrželi krok.

Ujistěme se, že naše děti jsou na ni co nejlépe připraveny.

Připravte své dítě na budoucí úspěchVíce informací
Získávejte novinky ze světa cestování, jazyků a kultury v rámci GO newsletteruOdebírat

Objevujte svět a studujte jazyk v zahraničí

Více informací